Home > Activiteiten > Internationale kunstenaarskolonie Rijsoord (1888 -1914)

Internationale kunstenaarskolonie Rijsoord (1888 -1914)

Dordrechts Museum
7 december 2016
Aanvang 20.00 uur
€ 5,-

Op 7 december om 20.00 uur houdt Alexandra Gaba-van Dongen, curator pre-industrial design van Museum Boymans van Beuningen en Wereldmuseum te Rotterdam een lezing met powerpoint presentatie over de kunstenaarskolonie Rijsoord.

Rijsoord werd van 1888 tot 1914 bezocht door vele internationale kunstenaars die vanuit Dordrecht eenvoudig in Rijsoord konden komen. Via de Academie Julian in Parijs waar John Vanderpoel (wiens ouders in Rijsoord zijn geboren) docent was, kwam dit plaatsje in beeld. Vooral in de zomer trok men er op uit om buiten de schilderen en zo ontstonden er veel schilderijen met Rijsoordse taferelen.

Jan Plaizier houdt vooraf een korte inleiding over Rijsoord.

Er zal ook een aantal schilderijen te zien zijn, daarnaast zijn er diverse publicaties in te zien.

Voor meer informatie, zie het Herfstbericht 2016.

We nodigen u van harte uit deze lezing bij te wonen op 7 december. De zaal is open vanaf 19.45 uur. Uiteraard kunt u voorafgaand aan de lezing dineren bij Art & Dining. Na afloop kunnen we onder het genot van een drankje (inclusief) de avond op passende wijze afsluiten.

U kunt zich via de site aanmelden en uw bijdrage van 5 euro storten op rekening NL16INGB0003395896 tnv Vereniging Dordrechts Museum. Vergeet u niet uw lidnummer en ‘Rijsoord’ te vermelden.

• Herfstbericht 2016