Home > Activiteiten > Lezing: Kunst in de Openbare Ruimte

30 mei 2018
19.30 uur
100

Daar willen we allemaal graag meer van weten toch? Daarom zijn wij trots dat wij voor u meesterverteller Jeroen Damen bereid gevonden hebben een lezing te geven over dit onderwerp. Jeroen Damen is kunsthistoricus, adviseert bij kunstaankopen, werkt als curator nauw samen met kunstenaars bij tentoonstellingen en is adviserend verbonden aan Beelden aan Zee, dat mooie kleine museum in de Haagse duinen. Hij zal ons tweemaal vijfenveertig minuten boeiend vertellen over sculpturen, hedendaags en van wat langer geleden.

We zijn gewend aan beeldende kunst op straat, lopen er achteloos aan voorbij, wandelen er in het gunstigste geval omheen proberend de bedoeling van de kunstenaar te doorgronden, maar nu leren we er bij stil te staan, ervan te genieten, en niet onbelangrijk, ons er met kennis van zaken een oordeel over te vormen. Zo wordt kijken een feest!

Waarom juist nú deze aandacht voor sculptuur? Dit jaar viert de Nederlandse Kring van Beeldhouwers het honderdjarig bestaan en doet dit met diverse exposities. Onder meer in het Haagse Pulchri waar Jeroen Damen curator van is, maar ook in ons ‘eigen’ museum is een tentoonstelling ingericht die aansluit bij 100 jaar Beeldhouwkunst en 40 jaar Zuid-Hollandse beeldhouwkunst in het bijzonder.

De Dordtse beelden worden tijdens de lezing niet vergeten, de beelden waar we even aan moesten wennen zoals dat van Maria Roosen ter ere van Albert Cuyp, of van Cor van Gulik, de legende van de schapenkoppen verbeeldend, de beeldende kunst langs de Drechtoevers, figuratief of die waar we iets langer bij moeten nadenken. We gaan het horen en zien.

Wacht niet te lang met uw aanmelding, u zult dit zeker niet willen missen. De lezing wordt maar één keer gehouden.
Wanneer? Op 30 mei in de Schoumanzaal. Aanvang 19.30 uur. Natuurlijk kunt u vooraf een hapje eten bij Art en Dining. Wij zullen er zeker zijn en vinden het gezellig als u mede ‘aanschuift’.
U kunt u aanmelden via de site en door overmaking van € 7,50 onder vermelding van uw lidnr. en de activiteit. Laat deze unieke kans niet voorbijgaan.

• Kim van Norren Schefferwinnaar 2011

Kim van Norren, winnaar De Scheffer 2011
    And there is no space, but there's left and right