Home > Activiteiten > Excursie naar Museum Voorlinden, Wassenaar.

Excursie naar Museum Voorlinden, Wassenaar.

Wassenaar
14 februari 2017
gehele dag
€ 59,-

Voor de derde en laatste keer gaan we op 14 februari 2017 met de bus naar Museum Voorlinden in Wassenaar. Het enthousiasme van de leden overtrof onze verwachtingen. Er is voor deze laatste rit nog een beperkt aantal plaatsten beschikbaar.

De excursie naar Museum Voorlinden, ach wat zullen we ervan zeggen? Goede wijn behoeft geen krans. De kwaliteit van de Caldic collectie is wijdverbreid. Gedurende meer dan veertig jaar heeft de heer J. van  Caldenborgh een prachtige collectie moderne en hedendaagse schilderkunst, videokunst, beeldhouwkunst en fotografie verzameld.  En nu heeft hij  een geheel nieuw museum laten bouwen, naar een ontwerp van de heer Dirk Jan van Postel, ons welbekend. Als directie heeft hij de heer W. Pijbes als algemeen directeur weten aan te trekken  en hoofdconservator mevrouw S. Schwartz als artistiek directeur benoemd.

Wij gaan er een kijkje nemen.  Op 14 februari reizen wij weer af  naar Wassenaar, ook nu met een kleinere groep dan gebruikelijk  vanwege de restricties die het museum oplegt aan de grootte van  groepen. Aarzel niet te lang en geef u snel op.

Het nieuw gebouwde museum staat op het terrein van Landgoed Voorlinden, middenin de natuur en is zo ontworpen dat het landschap niet teveel geweld wordt aangedaan en ook het landgoed, een rijksmonument, niet teveel wordt overschaduwd. Het gebouw is rijkelijk voorzien van grote raampartijen zodat het luchtig oogt, uitzicht wordt geboden op de natuur rondom en de kunst met daglicht kan worden bekeken. Natuur, kunst en architectuur verenigd. Er zijn voldoende zalen voor selecties vanuit de vaste collectie, voor wisselende tentoonstellingen en er is een ruimte voor de heel erg grote en moeilijk verplaatsbare objecten zoals het werk van Turrell en Serra.
De grote bibliotheek is gevuld met meer dan 40.000 titels, van antiquarische tot recente uitgaven. Hier staan ook 16 vitrines waar kunstenaarsboeken worden getoond, boeken niet over kunstenaars, maar gemaakt door kunstenaars.

Na de lunch staat het u vrij om met uw ticket terug te keren naar het museum om er op uw gemak nog eens rond te kijken. Wij hebben tenslotte dan alleen nog de highlights gezien. Hopelijk is het weer goed genoeg om ook in de tuinen rond te dwalen. In afwijking van het programma van eerdere excursies bezoeken wij op deze dag slechts een locatie, zodat u rustig de tijd hebt alles goed te bekijken en in u op te nemen. Ook regelden wij geen gezamenlijk afsluitend drankje, wij nemen aan dat u zelf wilt bepalen of en wanneer u even wilt neerstrijken voor een vloeibaar opkikkertje; mochten wij dit allemaal op hetzelfde tijdstip doen, des te beter! Dan kunnen we gezellig napraten. De bus zal weer klaar staan op de parkeerplaats om ons naar Dordrecht terug te brengen.

De prijs van de excursie is hoger dan u van ons gewend bent vanwege de hogere transportkosten. Ook de toegangsprijs speelt een rol. De museumjaarkaart is helaas niet geldig.
Inclusief toegang, rondleiding, koffie met gebak en lunch bedragen de kosten € 59,00. Aanmelding via de site. Uw aanmelding is geldig na overboeking van het genoemde bedrag op rekening NL 16 INGB 0003395896 tnv de Vereniging Dordrechts Museum onder vermelding van uw lidmaatschapsnummer en de activiteit.

• Verslag van de workshop edelsmeden