Een experimentele activiteit

Op 20 mei werd door 30 leden van de Vereniging Dordrechts Museum een bezoek gebracht aan de tentoonstelling 200 Jaar Koninkrijk – Atlas van Stolk.
De Kunsthal maakte op basis van het thema ‘ 200 jaar Koninkrijk ‘ een boeiende selectie uit deze collectie en onze rondleiders vertelden er de meest mooie verhalen over. De Atlas is een verzameling historieprenten, affiches, kaarten en foto’s bijeengebracht door Abraham van Stolk. Deze vermogende houthandelaar startte de verzameling uit interesse voor de vaderlandse geschiedenis met zoveel succes dat hij en zijn nazaten het tot een collectie van 250.000 exemplaren brachten.

De dag begon met een tochtje met de waterbus Dordrecht – Rotterdam en een kopje koffie in het gastvrije Wereldmuseum. Daarna wandelden wij langs de monumentale panden van de Parklaan riching Kunsthal. De gezellige lunch verkwikte ons weer voldoende om na de rondleiding langs de Atlas van Stolk een volgend avontuur aan te gaan; een bezoek aan de tentoonstelling Goud der Goden in het Wereldmuseum.

Niet iedereen voer hierna met ons in de waterbus terug, velen hadden hun eigen programma voor de rest van de dag. Het experiment dat met deze activiteit werd aangegaan leek hiermee geslaagd. Eigen keuze van deelnemers waar te beginnen om te participeren, met eenvoudige voorbereiding zorgen voor goede informatie zoals een rondleiding bij een tentoonstelling, de gezelligheid van een gezamenlijk lunch, maar ook de mogelijkheid om na afloop de rest van de dag het eigen programma te kunnen uitvoeren.

Meer kunst in beeld

Seizoensbericht

Zomerbericht 2015

Dijkhuis van Albert Zwaan