Aert Schouman  werd in 1710 in Dordrecht geboren, vertrok later naar Den Haag en vervolgens naar Middelburg. Hij was voornamelijk behangselschilder, een kunstvorm die juist in zijn tijd opkomt, maar maakte ook de mooiste aquarellen zoals op de tentoonstelling te zien is.

De heer Paarlberg vertelt over de totstandkoming van de tentoonstelling. Hoe de plannen jaren geleden ontstonden, vaag bleven maar een boost kregen toen bleek dat bij de verbouwing van Huis Ten Bosch – waar een belangrijk  deel van de behangselkunst van Schouman te vinden was – juist deze behangsels gerestaureerd zouden worden.

Via de Willem II tentoonstelling zijn er goede contacten ontstaan tussen ‘ons’ museum en de Koninklijke Verzameling en  dit maakte het mede mogelijk  medewerking te verkrijgen om de tentoonstelling zo compleet mogelijk te maken met de behangsels uit Huis Ten Bosch.De heer Paarlberg vertelt hoe zij op ontdekkingstocht gingen in Den Haag om die  kamer te kunnen lokaliseren waar de behangsels speciaal voor gemaakt waren. De maten werden opgemeten en de kamer werd in het museum nagebouwd. Precies zoals het ooit bedoeld was – voor Lodewijk Napoleon ze in 1808 liet weghalen en op de vliering liet opslaan – en zeer tot verrassing van Koningin Maxima die de tentoonstelling opende en deze opstelling zeer bewonderde.

Schouman schilderde en aquarelleerde dieren, exotische dieren, zoals zij voorkwamen in de menagerie van Willem V. Men wist niet goed om te gaan met deze voor ons nog onbekende soorten en zo stierven er veel. De dode dieren werden opgezet, soms in de houdingen zoals door Schouman aangegeven, en hij schilderde ze met grote nauwkeurigheid na.

Schouman verkocht niet al zijn werk, maar behield veel tekeningen, misschien wel om zijn  natuurhistorische verzameling zo compleet mogelijk te maken en voor het nageslacht te bewaren. Jammergenoeg is zijn verzameling niet bij elkaar gebleven, maar verspreid over de hele wereld. Het was dan ook een hele klus om voor deze tentoonstelling deze werken te achterhalen.

De heer Paarlberg vertelde ook nog over de behangsels uit het huis Voorstraat 125, die vorig jaar in Engeland opdoken en nu de zaal bij Art & Dining sieren. Zij werden rond 1900, om precies te zijn in 1899, uit het huis verwijderd en verkocht. Het museum wil deze behangsels  graag behouden en is daarom een actie gestart met de titel: Houd de herder bij de Schapenkoppen. U kunt op allerlei manieren doneren!

De lezing eindigde met een fraaie aquarel van Dordrecht, gezien vanaf de overkant van de rivier gezien.

Hierna werd er in de lounge nog nagepraat onder het genot van een drankje, begeleid door een paar lekkere hapjes.

Meer kunst in beeld

De Scheffer

De Scheffer 2017

Seizoensbericht

Lentebericht 2017

Uitgelicht

Het oudste GOUD van de wereld