DORDRECHT – Op zondagavond 21 januari is RaQuel van Haver, prijswinnaar van De Scheffer 2017, te zien als veelbelovend talent in het televisieprogramma Kunstuur van de AVROTROS. ‘s-Middags al treedt zij voor het voetlicht in het Dordrechts Museum, waar zij live wordt geïnterviewd te midden van haar kunstwerken. Na afloop volgt er een optreden van Shishani, een zeer getalenteerde singer-songwriter, geliefd om haar subtiele doch krachtige stem. Icing on the cake is een door Atelier Van Lieshout ontworpen bar, waaraan bezoekers tijdens de culturele middag drankjes kunnen bestellen.

Elke twee jaar reikt de Vereniging Dor­drechts Museum De Scheffer uit, een aanmoedigingsprijs voor jonge beeldend kunstenaars. De prijs bestaat uit de aankoop van een werk en een expositie in het Dordrechts Museum. Recentelijk heeft RaQuel van Haver (1989, Bogota, Colombia) deze prijs gewonnen. Op zondag 21 januari wordt zij geïnterviewd tussen haar indrukwekkende kunstwerken. Het interview zal ingaan op haar werk, haar ambities en haar recente werkperiode in Nigeria, waar zij deelnam aan het gerenommeerde Lagos Photo Festival.

Raquel van Haver

De schilderijen van RaQuel van Haver laten scènes zien uit het dagelijks leven aan de randen van de samenleving. Ze toont de wereld van de straat en de subcultuur. Jongeren in de Bijlmer, waar ze haar atelier heeft, prostituees in de drinkhallen in Zimbabwe, straatjeugd in Lagos. Van Haver zoekt bewust die plekken op om er te werken en er verslag van te doen. Ze weet die wereld en haar betrokkenheid daarbij indringend over te brengen, vaak met grote doeken.

Shishani

Shishani is een zeer getalenteerde singer-songwriter. Zij heeft al diverse (inter)nationale optredens op haar naam staan waaronder het Africa Festival in Wurzburg (Germany), Glastonbury Festival (UK) en Lake of Stars (Malawi). Haar roots liggen in Nederland, Namibië en België. In haar muziek brengt ze deze werelden bij elkaar.

Het interview met Raquel van Haver begint zondag 21 januari om 14:30 in het Dordrechts Museum. Het optreden van Shishani sluit daar om ongeveer 15.00 uur op aan. De toegang tot het evenement is gratis maar wel exclusief entree ticket.

De Scheffer

Genomineerden de Scheffer 2017