Godefridus Schalcken is een van de grote Hollandse meesters van de late 17de eeuw. In zijn eigen tijd een internationale beroemdheid, later een ‘vergeten’ kunstenaar. Schalcken behoort tot de grote Hollandse meesters en was in zijn tijd beroemd om zijn portretten, maar meer nog om zijn schilderijen met kaarslicht. Daarbij had hij een duidelijke voorkeur voor ´schalkse´ dames bij wie je je als toeschouwer bijna een voyeur gaat voelen.

In samenwerking met het Wallraf- Richartz Museum in Keulen zet het Dordrechts Museum hem opnieuw in de schijnwerpers. Maar liefst 80 internationaal bekende schilderijen worden getoond. Daarnaast tekeningen, archiefstukken en documenten. Reden te meer om Paarlberg te vragen ons meer te vertellen over deze semi-stadgenoot. Geboren in Made studeerde hij in Dordrecht bij Samuel van Hoogstraten, vervolgens in Leiden bij Gerard Dou om daarna weer een tijd terug te keren naar Dordrecht. Zijn laatste levensjaren werkte hij in Dordrecht.

Heemkundekring Made en Drimmelen

Op de site van de heemkundekring Made en Drimmelen: www.heemkundekring-made-en-drimmelen.nl vindt u een link naar de activiteiten die in de geboorteplaats van Schalcken, Made, ontplooid worden en die beslist een bezoekje aan die plaats waard zijn.
Sander Paarlberg heeft de heemkundekring aldaar benaderd en gevraagd of zij een bijdrage wil leveren om deze tentoonstelling onder de aandacht te brengen.
Inmiddels zijn er in Made allerlei activiteiten ontplooid betrekking hebbende op Schalcken en variërend van koekjes tot eigentijdse schilderijen in de sfeer van Schalcken. Ga op eigen gelegenheid eens kijken.

Voor informatie over de tentoonstelling klikt u hier op Schalcken

Herwaardering virtuoze Dordtse fijnschilder

G. Schalcken, Jonge vrouw met parel bij kaarslicht, circa 1695, Via Johnny van Haeften Ltd, Londen.

Winterbericht 2015

Nieuwe gezichten op Dordrecht