door Sander Paarlberg

Een nieuw deeltje in de serie ‘Verhalen van Dordrecht’, no. 33 al weer.

Sander Paarlberg, conservator oude kunst van het Dordrechts Museum, heeft een prachtig boekje geschreven over de Dordtse leerlingen van Rembrandt. Sander heeft al verschillende tentoonstellingen gemaakt over Dordtse schilders, zoals Jacob Gerritsz. Cuyp (2002) en Godefridus Schalcken (2016). Hij bereidt nu tentoonstellingen voor over Aert Schouman (2017) en Aelbert Cuyp (2020).

Een opmerkelijk groot aantal vooraanstaande leerlingen van Rembrandt kwam uit Dordrecht, o.a. Ferdinand Bol, Samuel van Hoogstraten, Nicolaes Maes, Arent de Gelder en anderen. In dit boekje onderzoekt Sander Paarlberg de band tussen Rembrandt en Dordrecht en stelt vragen als: Is Rembrandt in Dordrecht geweest? Wie waren zijn Dordtse leerlingen? Waarom gingen zij naar Amsterdam? Wat is er nog van Rembrandt in de stad te merken? Wat had Ary Scheffer met Rembrandt?

Een verrassend overzicht over de band van Rembrandt met Dordrecht!